>> KOLOFON FORLAG AS
  Bygdøy Allé 21
0262 Oslo
Telefon: 22 82 51 00
Telefaks: 22 82 51 01
E-post: post@kolofon.no
 
Din handlekurv er tom
  Nettbutikk >> Sakprosa >> Diverse >> Spillesug - en jazzdokumentar

Spillesug - en jazzdokumentar

Jazzmusikk i Oslo under og etter krigen
ISBN 978-82-300-0663-4

Kaare Sandegren
 

– Framstillingen av jazzmiljøet i Osloregionen 1940-1950 er basert på en purung jazzmusikers opplevelser av musikken og musikerne, fra innsida, aktiv i eliten av unge pionerer. Grunnlaget er Kaare Sandegrens egne erfaringer og intervjuer av mellom tretti og førti veteraner, alle talentfulle jazzmusikere under og like etter krigen. Veteranene var omkring åtti år da de ble intervjuet.

– Norge og jazzformen gjennomgikk betydelige belastninger og endringer i perioden. Landet ble angrepet og levde under okkupasjon, det ble motstand, swingjazzen ble et fiendeelement for nazistene, gikk under jorda, ble en motstrømning, blomstret likevel, så kom frigjøring og fredsutbrudd, da jazzmusikken eksploderte - i frihet. Swingjazzen festnet seg før og under krigen. Stilartene gikk så fra swingjazz til bopmusikk og cool. Og videre.

– Stoffet om tjue og trettiåra bygger på intervjuer med veteraner fra førkrigstida gjort av Bjørn Stendahl og Johs. Bergh/Steinar Kristiansen, intervjuer som er tilgjengelige i Norsk Jazzarkiv. (Prosjektrapport NJA 1987).

– Kaare Sandegren reflekterer også over musikkformens opprinnelse og ut-vikling. Han hevder at jazzmusikken var revolusjonær musikalsk sett og nær revolusjonær sosialt i det rasedelte jordbruks- og urbansamfunn i Sørstatene i USA der musikkformen oppsto. Jazz var et nytt musikkuttrykk da den kom, og orkestret fikk en demokratisk form. Jazzmusikken har videre i ulike epoker hatt en «politisk» funksjon, som opprørs-, protest-, frihets- og gledesmusikk, dels også i land som Norge under og etter krigen. Den har stadig utviklet seg og skiftet stilarter gjennom ulike samfunnsepoker, som en improvisasjonskunst av den mest krevende og edleste art. Kjernen i stoffer er de enkelte talenter og selve miljøet av musikere i Osloregionen.

– Kaare Sandegren hevder at jazzmusikken stadig er sprell levende. I utvikling. Spillesuget er der. Jazzmusikken interesserer fortsatt. Er stadig fascinerende. Forutsatt kvalitet og at det swinger. Den tar opp i seg andre musikkformer og gir sjøl. Og musikkformen er blitt et felleseie. Den er internasjonal.

 
   
 Skriv ut 
Pris:375  Antall:  
 
40 av 40
Motta nyheter om Kolofon?
skriv din e-mail her:
 
Pressen skriver :
Grunnlov og frihet
Er grunnlov og frihet turtelduer eller erkefiender? Historien om 1814 og den frihetsgivende grunnlovsakten er velkjent.
Relaterte artikler:
På Tvers
Når kommer de?
Vi sier ikke farvel
Den kvisten er best - som bøyer seg og ikkje brest
Ekstremisten
Stemningsøyeblikk
Mathisen-slekten og Endresen-slekten
Hegseth-slekten og Tidemann-slekten
Det store bedraget avslørt
Rottereiret på Akershus festning
Samtaler om lykken
Du & Jeg
Fredsgudinnens hevn
Åndsvitenskapelige visjoner
Ånd og vitenskap
Sannheten
Unntatt offentlighet jf. Offvl. § 5a
Dannelsens sammenbrudd
Keiserens loslitte klær
Kampen mellom knock out og menneskelig velferd
Filosofiske ideer
Kjære julenisse
En forfatters klagesang
Nykommer
Offer for kommunens makt og overgrep
Kjære menneskebarn
Tatt av strømmene
Pålogging til vår nettbutikk:
Brukernavn/
E-post
Passord:
Bli Kolofon kunde   
har du glemt ditt passord?
trykk her
Forsiden | Nettbutikk | Kontakt

© Copyright 2006 Kolofon, Utviklet av Assist2net.no.

Søk Forsiden Forsiden Søk Send Mail Sidekart